За майка, родина и демони

 Последните два месеца от живота си, мама беше много зле. 

 Не знаеше нито къде е, нито кога е, най-малко пък какво й се случва. Не разбра, че е в Плевен, в някои случаи беше в Стоево - селото, в което е растяла; в други в Асеновград и кой я знае къде. Почти не можеше да говори. Въобразяваше си.

 Нямахме достатъчно средства, за да я настаним в приличен хоспис, но пък тогава сътрудничех на окръжния вестник; правих предпечатна подготовка, поддържах сайта, списвах колонка. Можех да работя от къщи и да се грижа за жената, която ме е отгледала. За остатъците й. След получения инсулт. 

Веднъж една жена - психиатър, дошла за преглед каза: "Майка ти си е заминала, това вече не е тя", имам и един спомен, в който не съм сигурен. Каза ли го наистина или съм си въобразил, но промърмори на майка: "Престани да измъчваш жената", като че ли се скара на бес или на демон. 

Повтарям: не съм сигурен. 

Толкова натоварен, никога не съм бил. И наистина идеше реч за доктор-психиатър, не за екзорсист. 

Щеше ми се за една минута, майка да дойде в съзнание, да види, че се намира в прекрасни условия за живот, че е при сина си и снаха си, че е обичана. 

Не, не го разбра. 

Остави ми малко топлина. За това, че ми даде все пак възможност, цели два месеца да се грижа за нея и да си простя за всичко останало, за което бих се обвинявал. 

Много българи са нямали тази възможност. Не са имали свободна и сравнително добре платена професия. Трябвало е да се бичат на смени и са поверявали най-близките си, на който могат, но не, няма да говоря за тежкото социално изпитание; от друга страна, никога няма да си простя, че не намерих от някъде още 1000 лева (месечно), че да я дам на специализирани грижи, но искам да говоря за друго.

Онова в нея, може да не е било демон; по-вероятно, далеч, далеч по-вероятно е било ангел. Заради мен не я оставяше. За да ми дадат възможност да се простя. Но при всички случаи това не беше тя. 

Нея я нямаше. Не си и дойде. 

Ти си паметта си, ти си душата си; тялото е дом, един робот, който управляваме. Ако можем. Докато можем.

Всички сме чели достатъчно истории за обсебване. Къде фантастични, къде мистични, но все още няма и едно научно обяснение за процесът, който настъпва, когато човек изгуби паметта си и нещо друго води тялото му. 

Да, и Фройд има обяснение. Има и Юнг. Различни са. Но вече напускаме териториите на точните науки и минаваме в мистичното. На границата сме, където никога няма да сме сигурни. 

И още веднъж ще кажа, че искам да говоря за друго.

За бусът, който спира и от който се изсипват униформени полухора-полуглигани, които хващат един дърпащ се мъж и го навират във возилото. 

Той ще бъде пратен на фронта, където ще умре. 

За някои: "той ще умре за Родината". Това е цинизъм. 

За чия "родина", за неговата или за твоята?

За тази, която явно чувстваш твоя, а не негова. Или поне "повече твоя" и по-малко негова, щом чувстваш и моралната си правота, изричайки: "Иди в Мацква" или "Иди в Северна Корея", тази ругатня, това "пращане на майната" си има още много варианти и всички сме ги срещали, но явно - този, който не споделя тези твои убеждения - няма родина. 

Значи, стигаме, че ти го принуждаваш да умре за твоята родина. Не за неговата.

"Ама той е роден тук, живее тук."

Какво означава "тук"?

Някои хора, най-вече едни нищожества, с големи претенции, които много обичат да ругаят комунизма; които с голям патос разказват колко зле било, а използват риторичните техники на обучени Заместник командири по политическата част (и явно нямат нищо против това схематично мислене, за да оправдаят психологическото и физическото насилие), дори употребяват едни мистични думички като "съдба".

Какво е "съдба", значението на думата е точно, независимо от контекста, независимо от философската доктрина или религиозната общност, която я употребява. 

"Съдба" е нещо решено по свръхестествен, свръхразумен начин. Решено от сили и воля над човешката. Нещо, което напълно изключва разумния избор. 

Та, ако допуснем, ролята на "съдба", по-добре да изключим тотално понятието "свобода", защото свобода без избор няма. 

И е повече от абсурд да славиш "свободата", а да се опираш на понятия като "съдба", пък и кой си ти, че да определяш съдбите на хората. Бог ли си? Мойрите? Клото, Атропа, Лахеза? Явно се имаш за нещо повече от онзи, който не припознава като своя съдба - умирането си за твоята родина. 

Защо започнах с мама?

Това не беше тя. Но до последен дъх бих се борил за остатъците й. 

За частицата кротък живот, който си заминаваше.

По същият начин бих се борил, че и се боря за родината си. 

Изпълнявайки своите задължения, опазвайки своите ценности, но има един праг.

Споменах нагоре и думата "обсебване", ако изведнъж онази болна, отиваща си от този свят жена, придобиеше някаква нечувана сила...

Ако се беше изправила, разсмяла, изрисувала изражение с демонична красота; ако беше ми казала:

"Виж сега, вместо умиращата, можеш да имаш онази твоя, най-красива майка, която си имал в детството си, но трябва да излезеш, да убиеш първия срещнат и да ми донесеш...(примерно очите му)..."

Е, не бих го направил. 

"Тогава аз пак ще стана същата. Умираща. Слаба и болна."

Бих я целунал, прегърнал и останал при нея, колкото и страшно да е това, което виждам, че я сполита. 

Как отново става стара, как кожата й се сгърчва, как очите й престават да ме разбират, как скулите и хлътват и отслабва, превръща се в онзи движещ се скелет, с който живях през последните години. Как няма сили в краката си и я поставям да легне, а после дори не знае да се движи...

Защото, ако бях постъпил иначе: ако бях излязъл и убил първия срещнат минувач, че да й върна отново младостта, нямаше да спася нея, а демонът, който я е обсебил. 

Онези, които ни пращат на смърт не са Родината ни.

Те са демоните, които са я обсебили. И всъщност, които са я погубили. 

Те са враговете ни.

И в името на Родината ни, ако воюваме, трябва да воюваме срещу тях. 


Да гледаш "Антигона" на Морфов на 10 ноември


 ДКТ "Иван Радоев"- Плевен
 19:00 часа

Името "Антигона" е изписано с "А", като анархия, а анархията е може би най-трудната за манифест парадигма, защото едно е анархията на Княз Крьопоткин; различна на Димитър Общи (която се е свеждала до действие), Ботев или на всеки млад дух от времето на Антигона до днес, независимо от строя и условията на живот, в които е покълвала и връзвала бунтовните си плодове. 

 Антигона и в случая прилича на съвременна тийнейджърка, дори с фатализма, с който отрича правото си на избор на своя роля. Тя знае, че е такава, каквато трябва да е. Тя трябва да е такава, каквато е. Последиците са крайни. Тя ги приема като награда. 

 Ако при Софокъл тя е жертва на обстоятелствата и да: има я тази съдбовност, при импровизацията на Жан Ануи и импровизацията на импровизацията на Александър Морфов, Антигона избира тази съдбовност. "Избира съдбовност" - има оксиморон, при това изключително неприемлив за съзнанието, но в тази версия се илюстрира много добре, много ясно и много човешки, какво означава "избор на съдбовност", друг е въпросът, че самата героиня не го приема за избор. 

 Тя сякаш е родена да се противопостави на обществения ред.

 Войниците, които гледат трупът на брат й засипан не искат да повярват на очите си, боят се да докладват, правят го - просто защото знаят, че няма накъде повече; охранителите на Креон не искат да ги слушат, опитват се да не го направят, но няма накъде повече; Креон е пиян, а също изтощен и твърде щастлив от ласките на любовницата си. Креон не иска да приеме този абсурд, който разбира, че се случва, че трябва да екзекутира своята племенница, своята Антигона. 

 Прави всичко възможно да я спаси. И макар глупав и посредствен, тук проявява качества и разкрива другото си лице. 




 Но макар той да е Законът, Законът е над него. 

 Ето тук е абсурда. 

 Човешкият фактор изцяло отхвърля трагедията, не я приема, пречи й. Но човекът, който се е превърнал в свое "божество" с непоклатимите си закони се сблъсква със своето безсилие. 

 Полиник и Етеокъл са се избили. Кървавата вражда е свършила.

 Героите живеят в честите времена на Прехода, но Прехода си иска жертвите, защото е закон над човешките фактори. 

 Единствено Антигона докрай устоява човешкото, показвайки, че тези закони не са нейните.

 И не, не е съдба.

 Това е избор. Съзнателен и човешки.

 Съдбата е за всички останали, които нямат воля да излязат от схемата. Да, и това прилича на избор, но твърде пасивен, изборът на обречения. 

 Ако има "съдба" то това е изборът на обречения. 

 Такива мисли ми минаваха, докато гледах "Антигона" на Морфов, точно на 10.11.2025 година.

 36 години след "царуването на нашия Креон".

 Ако бяхме оставили нашата Антигона да погребе своя брат и наш водач, призракът му нямаше да броди и днес, но нали трупът на падналата система трябваше да стои, да се вмирисва, да я кълват гарги и ядат чакали...за назидание на нас - простосмъртните, погубихме и Антигона с младежкия й бунт и живеем с все по-живия призрак. 

 Мои си мисли, извлечени от потока, който предизвика снощното ми гледане на "Антигона".

 






Днес ли беше Денят на банана

 Днес ли беше Денят на банана

или беше Денят на убитите надежди
или беше Денят на няколкото минути свобода, за която платихме твърде скъпо,
платиха и тези след нас, които нямаха общо с глупостта ни,
ще плащат и тези след тях, които няма да имат общо с глупостта им, ако всичко продължава все така,
днес ли си обещахме свобода на словото, за да имаме затворени телевизионни канали и забранени сайтове,
днес ли пяхме, че стените ги няма, че да има забранени дестинации,
днес ли си представяхме живота като в холивудски филм:
за да живеем в отрязаните кадри - хвърлени в калта, за които ни ще се намери публика, която да ги гледа, ни пък разум, който да осмисли.
Драконът умря, за да живее драконът.


Медали от Олимпиадата в Сеул 1988


първият космически екипаж с българин: Николай Рукавишников, Георги Иванов


Вторият космически екипаж с участието на българин.




Когато фактите говорят - боговете мълчат!








Гастербайтер в ада

1.  Тунелите не свършват и не свършват, докато най-накрая не преминаваме буквално през дупката на най-яркият изгрев. Затварям очи, толкова е...