-Аз…ти не разбираш. Ти ме мислиш за побъркана като останалите. Аз съм си побъркана,
де…Нали така! Но няма на кого другиго да кажа…
Всеки пък като идвах на свиждане се разстройваше.
Ще престана да я виждам. Преча на лечението й. Сигурен съм.
Лекарите казват, че няма проблем, но аз я познавам по-добре от тях. Тя ми беше и майка и баща, и по-голяма сестра. Можеше да не е тук сега. Не, че чувствам вина. Тя ме обичаше. Твърде ме обичаше, а любовта хапе.
Бях много малък когато видях горещо нейно преживяване.
Седмици наред не се чувствах добре. Въобразих си, че очите ми са се превърнали в паяци и ще изядат мозъка ми. Чувствах как дълбаят навътре, навътре, навътре в света ми. Беше болезнено, но я имаше и възбудата, която тогава като дете не познавах. После изпитвах страх, че ще
изтекат. Намразих я. Нарекох я за себе си с много мръсни имена. Треперех целият
когато я доближавах, а от гласа й ми се подкосяваха краката. Тя така и не разбра.
Държеше се мило с мен, прекалено мило. Лъжеше постоянно за нашите. Така и не разбрах
истината. Не бях и съвсем сигурен, че ми е кръвна леля както твърдеше. Може да е
станала някаква грешка. Но това не променяше факта, че ми е много повече от майка.
И си съсипа покрай мен живота.
Беше красива и желана. Малко особена и своенравна, но ако я зарязваха мъжете, то причината оставаше подрастващото дете. Намразваше ги заради мен, а беше самотна. Много самотна. Бях тринадесет години когато престана да рисува. Оттогава започна прогресивно да остарява. Нямаше и един бял косъм преди това. И приличаше на пет – шест години по-възрастна от мен. Дори кроях планове като порасна още малко да си направим ДНК анализ и да видя дали имаме близка роднинска връзка, а ако нямаме…Доста бях хлътнал по нея, но тя бързо старееше. Забелязах връзката със захвърлената четка и я молех да ми нарисува туй или онуй. Случвало се е
да я доведа до плач. Не желаеше да го прави.
„Няма го вече това в ръката ми, няма го…Аз не рисувах, аз галех платната, а ласките
ми откриваха образите…Но това не е моето изкуство. Не е. Моята утеха е, но не е
моето изкуство. Винаги изкуството е утеха, но не винаги утехата е изкуство. Ако
някой ден разбереш ще разбереш и мен, но сега просто ми повярвай и ме остави…”
„Ти можеш да нарисуваш вишната и розите…Някой ден ще замина някъде и ще забравя
своят двор. Хубаво ще ми е да видя картината.”
Не трябваше да казвам, че ще замина. Разплаках я. Друга ми беше целта, но тя се
хвана за тези думи.
„Да, знам, знам много добре, че ще заминеш…”-последната и дума едва разбрах. Така я
изграчи. А после дълго рида.
Само за две години остаря с петнадесет. Спря да се грижи за външният си вид. Вече
нямаше кавалери, а и тя махваше с ръка:
„Че защо съм им. Такава съм откачалка, че никой няма да ме понесе.”
Но знаех кой е причината да е сама и се опитах да избягам. Късах се от противоречия.
Не можех да си представи живота без нея, не исках да си го представя без нея, но
съзнавах, че я съсипвам.
Тя все отричаше, но той се сещах. Нямах представа къде ще ида, но важното беше да
не съм при нея. Откриха ме след две денонощия при въжетата на асансьора в покрива
на един блок. Тя първо ме шамароса, после се разплака, после не искаше да ми
говори, но ми наговори много неща.
„И ти си като всички. И ти искаш да ме изоставиш. Част от проклятието си ми. Нямах
друго, но ти вече не си мое. Никога не си било мое. Лъжеш ме само, че ме обичаш.
Страх те е от мен. Мислиш ме за чужда, за твой тъмничар. За да бягаш значи не си
свободен.”
Опитах се да й кажа. Докато намеря думите желанието ми изчезна. Щом ме искаше ще
остана при нея.
С годините спря да пише и стиховете си.
И ако когато престана да рисува започна да губи младостта си, когато престана да
пише започна да губи разума си.
Пенсионираха я по болест. Често се налага да остава на диспансерно лечение в
психиатрията. От лекарствата понякога спеше с дни, забравяше къде се намира.
Повяхваше от бързо по-бързо. Много пъти ми се искаше да превиша дозата. Щеше да мине
за нещастен случай или самоубийство. Никой нямаше да заподозре мен. И ако не бях
забелязал, че и в това състояние открива някаква радост, Бога ми, щях да го направя.
После и себе си да убия.
После пораснах. Приемах я такава каквато е. Неуравновесена фантазьорка със свой
нерационален свят. Заслужаваше повече от всички да живее и водеше живот по-щастлив
от живота на много други.
Когато я запитвах за стиховете, отговаряше както навремето за картините си.
„Няма го вече това в думите ми. Мога да редя думи като манисто, но е отегчително.
Когато те се нареждат, душата лудува. Но поезията никога не е била моето изкуство.
Моята утеха – да, но не и моето изкуство. Изкуството винаги е утеха, но не винаги
утехата е изкуство…”
„Повтори го още веднъж, че го бях забравил.”-без злоба я иронизирах.
Добре, че поне имаше чувство за хумор.
Напоследък почти не излизаше от психиатриите. Не знаех как да й кажа, че имам
приятелка. Както някога безнадеждно аз бях влюбен в нея, сега тя беше влюбена в мен.
Усещаше се. Затова и винаги се разстройваше. Трябва да престана да я виждам. Може и
да се излекува. Или поне да изглежда излекувана.
Сега ме плашеше. Погледът й беше забулен, напомняше за старите й импресионистични
платна и забелязвах ясно едно пламъче. Неестествено пламъче. Приличаше на запалена
клечка кибрит. Догаряща клечка.
-Няма да ми повярваш и ти като всички останали ме мислиш за абсолютно побъркана…Но
няма с кого другиго да споделя…Пазя своите произведения на изкуството при една
приятелка. Тя ще те намери. Пази ги и ти. Някой ден те ще бъдат разгадани.
-Но ти не рисуваш отдавна.-не повярвах на ушите си.
-Не са картини, ни стихове. Сладкостен е моето изкуство.
-Какво?
-Новото изкуство. Аз го открих.
Ако не бяхме в лудница, щях да я помисля за луда. Тук беше очевидно. Само я
прегърнах и се направих, че и вярвам.
-Аз виждам много неща, скъпо мое момче. Виждам ги и ги изменям. Претворявам ги в
разбираем за човешкият ум смисъл. Виждам вулкани под кожата, процесори в косите и
реките които са коси на съществуването…И това което бяхме и което пропуснахме.
Разминавахме се и се обричахме. Търсихме се и се наранявахме. Бяхме затворени в
сладките стени на обич която нямаше крака за да си тръгне, а крилете й бяха твърде
крехки за да отлети високо и да погледне какъв е света. А аз много неща видях и
продължавам да виждам зад сладките и стени. Всичко е тях. Всичко което се случва на
длъж и шир, умалено и придобило смисъл. Лесно разбираемо, но понякога шокиращо с
истините….Не ме мисли, че съм луда. Не съм. На нашата обич нарекох изкуството си.
Вече не ми вярваш, а трябва. Сега съм по-истинска от всякога и по-изявена. И ако ме
погледнеш в очите ще видиш, че съм по-млада и по-разумна отколкото бях. Дълбоки
картини ще видиш. Много по-изразителни от тези които само скицирах някога с
четките…Ти не ми в
ярваш.
Излъгах я, че греши.
- Много красиви и страшни неща виждам и намерих начин да пресъздам всичко което
виждам в творчество…Някой ден ще намерят начин да го разберат…Пази творбите ми.
Крехки са. Сладкостена е много чувствително творчество.
-Какъв е този сладкостен.
-Запечатване в кристали. Най-приятното, най-сладкото, но не и блудкаво. Запечатвам
нежните си видения в замразена вода. Знаеш, че кристалите запаметяват. Аз чувствам,
че прехвърлям виденията си в тях.
Плашеше ме този поглед. Було и догаряща клечка.
-Пази ги във фризера. Всички мечти са ми в тези кристали.
Клечката примигваше…
Няма да забравя тези очи.
* * *
Седмица по-късно почина от пневмония. Приятелката за която ми спомена ме срещна на
гробището. Настояваше да взема кристалите.
Имах чувството, че държа част от нея.
Нейната илюзия. Бучки лед. Целият й живот беше илюзия и бучки лед които се разтопиха.
* * *
Бяхме пили доста с приятелката ми. Достатъчно за да сме в еуфория в която възбудата
диктува на разума. Тя имаше някакъв повод. Нещо в службата, не научих подробностите.
В един момент излезе да купи още джин.
Сигурен съм, че го направи нарочно. Преди по малко от час говорихме за бучките лед в
камерата.
-Няма други.-рече тя.
Не се и замислих, само се усмихнах и махнах с ръка. Видях как сладкостена се разтапя
в чашите ни. Чукнахме ги, а малко след като отпи.
Отрезнях.
Не мога да сбъркам този поглед. Нейните очи бяха съвсем различни преди да отпие.
Жизнерадостни, нахални и въпросителни.
Когато остави чашата на масата, погледът й беше забулен, напомняше за старите й
импресионистични платна и забелязвах ясно едно пламъче. Неестествено пламъче.
Приличаше на запалена клечка кибрит. Догаряща клечка.
любовна и еротична психо-драма
човек и изкуство
блог за художествена литература|лично творчество на Стефан Кръстев - cefules
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Непознатата на тазгодишния Ден на книгата
Илиана Цировска ме представя. За оня момент, когато съпругата ти задава въпроси, чиито отговори знае по-добре и от теб, но трябва да й отг...
-
Колаж: Elfi Elfida Имам си една точка на рамото която от малък уча да се превръща в пеперуда. Когато ме накажеха или уроците ми бяха...
-
Колаж: Elfi Elfida Не вярвай, че ти липсвам Ако можеш да затвориш очи, не да заспиш или целунеш,
-
Сънувах се четирисет години Ти си луд а Искам да ти кажа Не те познавам Любовници Блус за пустинята От звяра Истина с коси в сънов...
Няма коментари:
Публикуване на коментар