Не подозираше, че има профил в интернет. Не обичаше компютрите. Дори мобилен телефон нямаше, а и кой ли да му се обади? Живееше само с паяците, които плетяха мрежи по ъглите между стените и тавана му, пробягваха бързо, когато им креснеше, понеже нямаше на кого другиго да кресне, но дори за тях не беше сигурен дали не си ги измисля. Всяка вечер заспиваше с мисълта, че утре ще започне да рисува. Всяка нощ сънуваше есента да навива на ролки косата си. Рядко, много рядко, че е усмихнат и зъл, в непознат свят, всъщност във виртуалното пространство. Всяка сутрин се събуждаше с идея за нов квартал и нова улица. Тръгваше сънен, често с гурели по очите. Не се бръснеше. Някога приличаше на трапер, напоследък на Дядо Мраз. Обикаляше и звънеше по входовете. Мислеше в движение сценария си, импровизираше го, понякога гласа му звучеше напевно, друг път говореше повече с изражение. То едно такова гальовно глуповато, толкова закачливо трагично, някак мъдро, но и налудничаво. По чувствителните се просълзяваха щом го видят, а щом си спомняха по-късно за него, избиваше ги един такъв, труден за въздържане горчив и напълно необясним смях. Убеждаваше хората да прегледат тавански, понякога да ги обърнат с краката надолу, да отключат мазета, да почистят натрупани с ненужни вещи стаи. Винаги се намираше достатъчно желязо, което получаваше като безвъзмездно дарение. Е, понякога си имаше и неприятните емоции. Две деца го бяха заключили за тридесет и шест часа, при това в чуждо мазе. Една вдовица го задържа за четиридесет и осем часа, при това в своята спалня. За седемдесет и два часа, полицията навярно го беше задържала седемдесет и два пъти. Винаги беше грешка, винаги го бъркаха с различно от предишното издирвано лице. Прибирали го бяха и в лудницата, но понеже наистина имаше лека шизофрения не беше толкова абсурдно, както в случаите, когато го взимаха за “свой”, не му даваха възможност да се измъкне, караха го да подскача и ръкопляска, да коленичи или да хълца ритмично, да призовава, да пее с тях благодаствени песни и да говори за близкия край на света. Случваха му се, случваха му се и такива неща, но намираше ги за нормални. Просто рискове на професията, като във всяка друга. Обичаше си живота, макар никога не можеше да започне картината си. И спомняше ли си, горчеше му. Премрежваше му се погледа, изтръпваше ръката, която някога много отдавна беше държала четка. Чувстваше я в ръката си, онази маслената, нежното лице, най-миличкото миличко, с шарените коси, нимфа ли е или есента, която все му се присънва има чертите на съпругата му, истинска ли беше или си я беше измислил, тя ли го напусна, той ли нея, мъртва ли беше или жива и нейните черти ли бяха това или не: по-скоро беше майка му, да майка му, тя учеше ръката му да държи четката му. Тръгваха сълзите му. Защо, защо вече не може да рисува. Хапчетата ли? Ще ги хвърли, но пак ще полудее. Тъмно му ставаше и имаше гръмотевици. Тежкото чувство обаче бързо отминаваше. Обичаше живота си, а освен това се чувстваше богат и успял. Нямаше почти нищо, но кафе машината му създаваше достатъчно чувство за лукс. И тя дарена с желязото в един от по-успешните дни. Освен нея си имаше радио. Не дарено, а открито до контейнер. Приличаше на огромен дъмбел, пискаше и хабеше бързо батерии, но работеше. Става въпрос за онази социалистическа гордост наречена “Селена”, чиято година на производство беше по-близка до настоящето, отколкото телевизора му, който не пускаше, но пък понякога имаше чувството, че заработва сам и много, много го дразнеше, но не посмяваше да изхвърли, за да не нарушава хармонията в интериора. Като художник я ценеше, а трудно можеше да открие нещо толкова огромно и ненужно, колкото телевизор “София”. Особено ценното и уникалното в старата вещ беше “онова колело” с което някога са се привключвали каналите. Формата и размерите му допълваха експозицията, създаваха чувство за идеално геометрично съчетание с масата, петте стола и скърцащото легло. Като оставяха достатъчно празно пространство за хаоса на натрупващите се книги, които наистина можеха да се нарекат и съвсем обективно: състояние. Вече бяха над хиляда, но и след тридесетата се чувстваше богат. Получаваше ги по същия начин както желазято. Почти по същия, защото за желязото все пак се молеше, а преди всяка книга убеждаваше дарителя, че е полезна и ценна. Правеше го, защото иначе го гризеше съвестта, но не се стараеше много, защото го гореше алчност, истинска гладна алчност. Макар да му беше станал навик получаването им, все още се разтреперваше, при всеки такъв подарък. Всички, освен технически учебници и справочници беше прочел. От най-бозавата любовна еднодневка, до философските монографии. Колкото и тежък да беше деня, колкото и дълго мъчителното чувство, че не може да започне картината, дойдеше ли свободния час, в който разтваряше книгата, забравяше всичко и се превръщаше в един от най-щастливите хора на планетата. И това време оставяше такива следи, че съвсем очевидното блаженство изписано върху лицето на такъв несретник, породи слуховете у съседите, че е пушач на марихуана. Заради него един пийнал родител веднъж едва не го преби, по-възрастните го гледаха с неприязън, част от подрастващите с любопитство, но по-скоро защото в това си имаше майтап и си правеха всевъзможни майтапи с него, понеже някак възрастта и иначе смачкания вид не се връзваха много със скришното му хоби и му придаваха чувство за гротеска. От друга страна няколко пласьори си го мразеха откровено и ако все пак дълбоко в себе си не бяха оставили частица съмнение биха го смазали. Не, че им взимаше клиенти, а защото пренебрегваше услугите им, когато имаше безсрамието да живее на тяхна територия. Нагнетено беше около него, но все пак победи толерантния дух на времето и хората изтърпяха различието му, въпреки, че ако знаеха истината и това, че той си е такъв без никаква марихуана, едва ли щяха да го понесат. За щастие, подобно нещо битовата мисъл не може да допусне, а и слуха упорито се подклаждаше. Най-вече от един от двамата майтапчии, които създадоха и профила му в блог-платформата.
блог за художествена литература|лично творчество на Стефан Кръстев - cefules
Нахалният трол с бялата брада
Равносметка преди избори
Понеже изборите вече са съвсем близо, да си го кажа на глас,
че да чуя онова, което мисля, което помня, което съм преживял, което съм
изстрадал и е част от житейския ми опит, на когото дължа всичките си верни
избори и всичките си по-късни щастливи мигове.
Да си припомним, всички, които работим в културата, вадим
хляба си и изкупваме с малко вината си пред семействата, при които не сме винаги.
На кого дължим 0,4 % за Култура.
Няма да изброя всички в сферата, но тук са актьорите (една
от най-тежките и необходими човешки професии), тук са сценичните работници
(които са почти актьори, играят с тях, само дето не бива да се виждат + това,
че са виртуози във всякакви инженерни дейности и трудът им е доста
екстремален), тук сме и всички останали в театрите, без които забавлението
нямаше да го има, нямаше да бъде осъществено.
Тук са библиотекарите: скромни, образовани, високо културни,
от които всяка цивилизована държава има нужда.
Тук са ръководителите на детски школи, които създават от
деца – личностите, с които утре България ще се гордее.
Тук са музейните работници и служители: изключително високо
образовани и такива, които нямат право да прекъсват развитието си и каквито
всяка държава с история трябва високо да цени.
Можете да попълвате до утре списъка, толкова е дълъг и без
него не „европейска“, ако щете наречете я „Слънчево-системна“, „Млечно-пътска“,
пак ще си е жалка.
Ако един човек, нормално печелещ човек отделя 0,4 % от
бюджета си, независимо, в коя държава по света живее за културата си, този човек е простак.
Но ако такива се разпореждат с бюджета на цяла държава е
вече много, много сериозно.
Та да си спомним кои бяха ТЕ.
Много хора с различни степени, дори и най-тежки на инвалидност,
останаха с месеци без ТЕЛК решения и бяха лишени от всякакви доходи.
Много от тях живеят и из селата. Бюрокрацията в това време
ги смазваше. Без доходи, болни, трябваше да намират път за следващ и следващ
подпис, ако искат да дочакат някой ден пенсия. Това се случи заради
Продължаващи Промени.
Пострадаха, а колко от тях не оцеляха: няма да разберем.
Статистики за беззащитните не се правят. Не и ако не се отпуснат някакви
субсидии за „усвояване“, но подобни истини са неприятни за отпускащите
субсидии.
Можем да се сетим, че когато болен и беззащитен човек, който
няма да го вземат на работа заради инвалидност, но по документ още не е
официално инвалид, след като е останал цяла година без решение, ако няма друг около
себе си, няма да оцелее.
Та, кой постави под изпитание семействата на всички
инвалиди, на които им изтече срока на ТЕЛК решението, но пък състоянието им не
се подобри?
Миньорите от ТЕЦ „Марица-Изток“
бяха ужасени, а целия регион, в който живеят скоро ще опустее, защото „Марица-Изток“
ще е затворен и ще трябва да си търсят щастието другаде, може би – из света.
Кой не само ги осъди
на това, а ги осмя. Че се боят за семействата си, че се боят за болни родители,
за деца, а не се гордеят, че са граждани на ЕС, които със саможертвата си
допринасят за екологията.
Кой ги нарече
мързеливци! „Мързеливи миньори“, понеже не се били учили за програмисти.
Кой нарече
енергетиците: „необразовани“? „Необразовани енергетици“, понеже щом някой се
бои за призванието си е непременно „необразован или мързелив“.
„Зърнарите“ карали
Майбахи, били мафиоти, които само усвоявали евросубсидии. Това бяха обвиненията
на същите, които се присмяха и изгавриха с всички други нагоре. А, че „усвояващите
евросубсидии“ спазваха тежки евроРЕСТРИКЦИИ, което вдигаше цената на производството
им? Че не можеха да използват всякакъв посев, че не можеха да използват
всякакви препарати…Естествено, че много от тях ще си гледат интереса, но беше
справедлив гнева им, когато се внесе дъмпингово зърно от Украйна? Защо е
дъмпингово? Ами защото украинци не спазват същите тези евроРЕСТРИКЦИИ, че не са
в ЕС.
Гледащите добитък в двора били негодници, които не спазвали
евроРЕСТРИКЦИИ и създавали зарази. Като че ли преди ЕС цял свят е останал без
животни заради животински пандемии! Били копейкаджии, че гледали овце, прасета
и не давали на изпратените цигани да избият препитанието им.
Чие беше това становище и кой изпрати циганите да избият здрави
животни?
Кой подари реакторите ни от АЕЦ „Белене“ на украинци?
И кой плати тези реактори? Не бяха ли нашите родители, ние и
децата ни, а ще плащат и внуците ни неустойките, които ще ни се стоварят, понеже
нарушихме сума договори?
Кой се изгаври с народната воля и макар, че народът пожела
референдум, референдум няма да има? Както и да се погледне, при ясна НАРОДНА
ВОЛЯ, НЕЗАЧИТАНЕТО Й Е ДИКТАТ.
Все ще се намери някой, който да нареди клишета за
целесъобразност след всеки от въпросите.
Но не става ли малко повечко?
Най-красивите очи
Тя не е уличница, танцьорка е. Ще ми се да е първото, не бих си нуждаел толкова от нея. Лесно бих я заменил с друга. Тя не се съблича, тя твори пластика. Извайва се като от глина. Събличала е джинси, събличала е и коприна, разкъсвала е официална вечерна рокля. Сплитала е плитки докато се съблича. Събличала се е от аромата, който ме е довеждал до лудост. В началото за мен беше просто една скучаеща вечер.
Толкова красива
Още една водка
Викнах на сервитьорката едно.
Гальовната арфа
Говори се, че съм му любовница. Това не е вярно. Аз съм арфата му, а той е стар, беден глупак.
Малко от Бередяев за Достоевски и от мен - за живота ни
"Онова, което наричаха "жестокост" на Достоевски е свързано с неговото отношение към свободата. Той бе "жесток", защото не искаше да свали от човека бремето на свободата, не искаше да избави човек от страданията с цената на лишаването му от свобода, възлагаше върху човека огромна отговорност, съответстваща на достойнството на свободните хора. Биха могли да се облекчат човешките мъки, ако отнемем свободата на човека."
"Човекът започва оттам, от където заявява бунтовно за своята свобода."
"Истината прави човека свободен, но човекът трябва свободно да приеме Истината, той не може да бъде доведен до нея насилствено по принуда."
"Мирогледът на Достоевски", Николай Бередяев
"Истината прави човека свободен, но човекът трябва свободно да приеме Истината, той не може да бъде доведен до нея насилствено по принуда."
А как кореспондира това с "износа на демокрация"?
С бомбите върху Белград? С арабската пролет? С Майдана?
Или у нас: примерно с ваксините (?) с настояването да бъдат задължителни (?) или пък с изопаченията, когато яростни защитници на ЗАДЪЛЖИТЕЛНОТО ваксиниране се кривяха на хора като мен, които бяхме против ЗАДЪЛЖИТЕЛНОТО ваксиниране, но сами сме се били ваксинирали!
Как кореспондира с цензурата!
С почти задължителното налагане на съответни информационни източници!
Не, не ми говорете за Путин! Путин не ми е наложил на МЕН това! Какво и на кого е наложил е съвсем друг въпрос, а отговорът му мога да чуя от вас, само ако вие не вършите онова, в което с омраза обвинявате Путин!
Гордея се, че съм възпитан и от Достоевски (освен от Джек Лондон, Братя Стругацки, Иван Ефремов, Дъглас Адамс, Платон, Блез Паскал, Ницше...), а не от радиоточката и Жълтия паваж.
Хубави новини от САЩ, надявам се скоро да е по цял свят и много скоро да се отнася не само до трассексуалните операции, а и до много форми...

-
Колаж: Elfi Elfida Имам си една точка на рамото която от малък уча да се превръща в пеперуда. Когато ме накажеха или уроците ми бяха...
-
Сънувах се четирисет години Ти си луд а Искам да ти кажа Не те познавам Любовници Блус за пустинята От звяра Истина с коси в сънов...
-
За сега само в онлайн вариант Седмица след бруталното убийство в Катуница, което разтърси цяла България и ...