Маските (24)



-Ще създаде още проблеми – гласът на Лола нагарчаше. – И аз я обичам! Наистина!
Витус не вярваше на ушите си.
-Не искам да го правим – продължи Лола. – Трябва!

Едва се сдържаше да не избухне в ридания.

-Какво ще се случи с нея? – попита Витус.
-Надявам се, че Лот ще я превърне в своя внучка. Има слабост към нея, очевидна е.
-Надяваш се?
Лола кимна, очите й се напълниха със сълзи, една се търколи и потъна под маската.
-Търси я от месеци - рече му.
-Знам, че я преследва някакъв от щаба, но не знаех, че се познавате.
-Той държи основните канали за износ на артифакти, имаме и протекциите му.
-Защо не си ми казала?
-Не съм си и помисляла, че не знаеш, публична тайна е. Помогни ми...
-Съжалявам!
-Също я обичам!
-Съжалявам.
-Видях се с Лот преди седмица. Не приличаше на себе си, на онзи когото познавах. Уморен старец. Отслабнал. Почти призрак.
-И ти го съжали?
-Престани! Не съм го съжалила. Този човек може да ни погуби. Нали се сещаш, че не съм отговорна само към теб и към Яса, но...Колебаех се. Яса ми ставаше все по-мила. Предпочитах себе си да предам. Минаваше ми и това през ума. Не, че ме иска, но ще повярва, че не мога да сторя повече за него...Гледах да отрезнея от тревогата си. Отлагах да взема решение...Яса е толкова мила. Малката ми сестричка...Нямаше да я предам. Нямаше да успея. Независимо от цената щях да я крия. Да я крия до последно. Но случката с Дедо Урси...
-Беше изверг.
-Да, но живееше кротко. Нямаше да посмее да разкрие истинската си природа, Яса го подлуди и няма да е единствен.
-И ще я пожертваш?
-Помогни ми! Сама няма да успея.
-Утре ще тръгнем Лола. Аз и тя. Накъдето ни видят очите. Достатъчно научихме тук. Имаме шанс да оцелеем. Така и пред Лот ще си чиста, ще кажеш накъде сме тръгнали, но ще имаме достатъчно преднина.
-Няма да стане така, приятелю.
Засмя се тъжно.
-Защо бяхте с маски? – попита го неочаквано.
-Моля?
-И двамата не носите Социални маски, а снощи сте били.
-За щастие.
-Да. За щастие, но как се случи.
-Не говорихме ли за друго?
-Да. Говорихме за друго.
-Не знам. Не знам защо е била със Социална маска. Аз просто исках да си спомня чувството.
-Най-вероятно и тя.
-Най-вероятно и тя.
-Нали не си вярваш! Има някакъв отговор на въпроса ми, но не го знаеш. Не го знае и Яса. Плаша се, Витус. За всички ни.
-Предложих ти.
-Пак ти казвам. Няма да стане. Лот знае много добре местата, които тепърва ще откривате. Следи ги. Откакто е избягала ги следи.
Витус кимна. Права беше. Вън от групата, вън от цитаделата бяха уязвими.
-Не можем да я предадем, Лола.
-Така ли! – сурово му рече.
Наведе се, а когато вдигна лице то беше покрито под каменно изражение.
-Скъпа ли съм ти, Витус?
-Скъпа си ми!
-А тя?
-Тя също. Нали не трябва да избирам между нея и теб.
-Защо да не трябва? Дори се налага. Не е ултиматум. Не и поставен от мен.
Погледна нагоре. Продължи:
-И аз избирам: между нея и теб; между нея и всички.
-Пак ще ти предложа...
-Стига с това ваше бягство! Ще дадем нещо на Лот. Няма да е задължително Яса.
Ще е Коломбина. Ще е упоена. Ще я вземеш на ръце. Ще я занесеш на мястото, на което ще те очаква Лот.
-Чакай, чакай!
-Толкова ли е сложно? Под маската на Коломбина може да съм аз, може да е и Яса. В последният момент ще реша коя да упоя. Така няма да ти се наложи да избираш между двете ни – завърши с явен сарказъм. – Така е по-приемливо, нали?
-Ти си лидер на групата ни.
-Омръзна ми, а и май не съм достойна. Защото не мога да остана твърда когато трябва да взема гадно решение. Но всъщност...имам време да реша. Не се знае коя ще е под маската на Коломбина.
-Винаги ще ви разпозная.
-Напротив. Една нощ вече сгреши.
Витус трепна, тогава Лола избухна в смях и му рече, че се е пошегувала.
-Хареса ти като си помисли, че се е случило. Глупчо.
Засмя се и Витус, а Лола каза под нос „Сладка е Яса.”
После рязко се обърна, за да не види сълзите й. Стегна гласни струни за да ги овладее и да не издаде, че плаче, но гласът й продължи да потрепва:
-Няма да е решение, ако предам себе си. Невинното дяволче Яса ще продължи да съблазнява, а да се чуди какво се случва около нея. Някой ден може би ще опознае силите, които притежава. И едва ли ще е за добро, но поне Лот няма да отмъщава. А аз няма да се виня.
Обърна се към него. Беше свалила маската си.
Изглеждаше поне с двадесет години по-възрастна. Излъчваше хладно красиво величие.
-Ако я предам ще се виня! Ще съм при теб и ще ме мразиш, ще те спечеля, но едва ли ще спечеля онази моя част, която никога няма да ми прости, че съм взела...правилния избор.
Пое си дълбоко дъх и направи крачка към него:
-Ти също ще имаш избор. Излезеш ли от цитаделата можеш да отидеш на мястото на срещата. Можеш и да избягаш, без да знаеш коя носиш на ръце. Моли се да съм аз, защото съм по-опитна и имаме някакъв, макар и минимален шанс да се спасим. При всички случаи, нямаш почти никакви причини за угризения. Докато си действал, не си знаел дали предаваш Яса или по мое желание – самата мен.
-Почти никакви причини за угризения – повтори мрачно Витус. – Почти!
-Яса също има шансове. Може да бъде спасена от мен. Може и от теб. Накрая от Лот.
-Няма избор.
-А може би има!
-Какво?
-Може би знае. Или ще научи: защо съм пожелала да се маскираме и двете като Коломбина.
-Ще й кажеш ли?
-Мисля, че трябва.
-Наистина ли ще го направиш?
-Не бях го решила, но сега – да.
-Но как ще й кажеш: „Ето вземи хапчето. Заспи. Ще се събудиш при онзи от когото бягаш!”
-Няма да е точно така. Уча я на един фокус. Ще го разиграем за пореден път. С малко променени правила. Ще знае, че едното хапче е безвредно, другото упояващо. Понеже все още съм по-ловката в ръцете, няма да имам проблем да й дам упояващото...Ако все пак реша да предам нея...Но тя ще знае за тази възможност.
-А ако изобщо откаже да играе?
-Ще знае, че в такъв случай си предал мен, че тя е имала куража да вземе съдбовното решение, което аз не съм посмяла.
Витус наведе глава.
Лола направи крачка към него. Обви го с една ръка през шията и прокара пръстите на другата нежно по гърдите му.
-Така е най-справедливо – прошепна му, - Нали? Ето, че и тримата имаме избор.
Витус кимна, но промърмори:  
-Не ми харесва този маскарад.
-В кой свят живееш? – засмя се Лола.

Няма коментари:

Публикуване на коментар